Hej igen, nu tänkte jag börja dokumnetera den fantastiska hoppträningen men för att göra det ordentligt, för min egen skull börjar jag med dagen innan, hur jag la upp det ridpasset och vad jag la fokus på.
 
Detta var alltså den 24 januari, på min namnsdag för övrigt ;). Efter framskrittningen så började med travarbetet, jag joggade mirella låg men med mycket aktivitet, framåt för att få igång alla fyra ben, men såklart resterande delar av kroppen, jag använder mig då av diagonalen och stora volter samt försöker jag rida innanför spåret. Sedan gick jag vidare till att i denna trav flytta några steg längs med långsidorna i båda varven några gånger bara för att få med mig henne, vilket gick jättebra!
 
Denna dagen hade jag bättre känsla än dagen innan, så jag fokuserade på att "göra om" passet fast med en bättre känsla, vilket Mirella bjöd på och som jag red för.
 
Vidare till galopparbetet! Jag ville hålla det simpelt och utmana en aning bara. Så jag gjorde hundra miljoner övergångar och galoppfattningar med fokus just på fattningen, som jag ville ha på hjälpen, med kraft, tryck och rak häst samt behålla ställningen, detta gjorde hon bra! Sedan lät jag henne jogga lite i galoppen innan jag gick vidare till nästa övning, galoppfattning till förvänd och hålla den en långsida plus en kortsida utan krav. Utan krav menar jag att om hon slår över eller försöker byta så är det ingen fara, bara vara lugn och försöka igen nästa långsida.
 
Jag gjorde inte mer än så egentligen utan hade bestämt att om jag håller det enkelt så gör hon det enkelt och vi båda skulle bli nöjda.
 
Nu ska jag slänga in mina scones i ugnen, japp fick för mig att varför inte baka när man kommer hem från stallet... hehe

Kommentera

Publiceras ej